Op dinsdag 28 januari 2020 is het Wetsvoorstel Registratie- en Kentekening (Land)bouwvoertuigen door de Tweede Kamer gekomen. Een historisch moment.

Sinds 1995 pleit branchevereniging Cumela al voor deze wet. Deze nieuwe Wet zorgt er namelijk voor dat (land)bouwvoertuigen een officiële plek krijgen op de openbare weg.

De ‘Kentekenplicht Wet’ moet nog door de Eerste Kamer

Het wetsvoorstel moet binnenkort nog langs de Eerste Kamer, voordat de RDW aan het werk kan. Mocht deze ook door de Eerste Kamer worden goedgekeurd, dan zal het kenteken op zijn vroegst in 2021 een feit zijn.

Het Wetsvoorstel geldt in totaal voor zo’n 270.000 landbouwvoertuigen, 130.000 motorrijtuigen (waaronder maaidorsers, hakselaars, graafmachines, wielladers) én zo’n 150.000 aangetrokken aanhangwagens. En maakt het dus mogelijk om een officiële plek in het verkeer te bemachtigen.

Wanneer de wet wordt aangenomen, worden alle bovengenoemde voertuigen geregistreerd bij de RDW.

Dit allen valt in samenhang met een snelheidsverhoging

Naast het voorstel om bovenstaande voertuigen een officieel kenteken te geven, gaat deze maatregel gelijk op met een verhoging van de snelheid naar 40 km/u. Dat maakt het immers mogelijk voor wegbeheerders om rondwegen en delen van provinciale wegen open te stellen voor deze voertuigen.

Speciaal ontheffingsloket

Zodra de kentekens én de registratie een feit zijn, dan komt er ook een speciaal ontheffingsloket. Deze wordt in media 2021 verwacht. Voor alle wegen in Nederland (die zijn vrijgegeven voor te grote landbouwvoertuigen) krijgen we dan één ontheffing. Dit loket zal de aanvragen hiervan een stuk vereenvoudigen.

Disclaimer: de informatie van dit bericht is afkomstig van de volgende website: Grondig.

Meer over de kentekenplicht teruglezen?

Voor meer informatie over de kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen kunt u eerdere berichtgevingen van Allgroen bv teruglezen: